Psychiatr. pro Praxi, 2002; 4: 161-167

Psychoedukační program prelapse

doc. MUDr. Vladimír Pidrman Ph.D1, MUDr. Jiří Masopust2
1 Psychiatrická klinika FN a LF UP, Olomouc
2 Psychiatrická klinika LF UK a FN Hradec Králové

Klíčová slova: schizofrenie, edukace, Prelapse.
Keywords: schizophrenia, education, Prelapse.

Zveřejněno: 31. prosinec 2002  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pidrman V, Masopust J. Psychoedukační program prelapse. Psychiatr. praxi. 2002;3(4):161-167.

V článku je pojednáno o psychoedukačním programu pro nemocné schizofrenií a jejich blízké. Psychoedukace je součástí komplexní terapie psychóz. Jejím cílem je předání srozumitelných informací o vzniku, příznacích a možnostech léčby onemocnění. Komplexně prováděná edukace vede k lepšímu porozumění nemoci a zkvalitnění spolupráce. Výsledkem je menší počet relapsů a rehospitalizací a zlepšení kvality života nemocných. Dochází též k normalizaci komunikace v rodině. Součástí programu PRELAPSE jsou doporučení pro lékaře týkající se dlouhodobé antipsychotické medikace v prevenci relapsu. Program poskytuje dobrý návod jak provádět soustavnou psychoedukaci, potřebuje však některé úpravy.

Psychoeducative program Prelapse

The article describes a psychoeducative program for patients and their relatives suffering from schizophrenia. Psychoeducation is part of a complex therapy of psychosis. Its aim is to convey understandable information on the cause and signs of the disease and some possibilities for its treatment. This complex education program leads to a better understanding of a disease and a better compliance of the patient. This results in fewer relapses and rehospitalizations and to an improvement in the quality of life of the patients. A normalization of communication in the family usually ensues. One part of the Prelapse program deals with recommendations for physicians regarding long-term antipsychotic medication for the prevention of disease recurrence. The program gives good instructions on how to provide systematic psychoeducation, however, several aspects of the program may require modification.

Psychiatrická klinika LF UP, Olomouc,

Psychiatrická klinika LF UK, Hradec Králové

Stáhnout citaci

Reference

  1. Bebbington P, Kupiers L. The clinical utility of expressed emotion in schizofrenia. Acta Psychiatr Scand 1994; 89 (suppl. 382): 46-53. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Gaebel W. K zlepšeniu spolupráce: význam psychoedukácie a nových neuroleptík. AP Revue 1997; 2: 3-12.
  3. Horáček J. Psychoterapie schizofrenie. Psychiatrie pro praxi 2000; 1: 21-24.
  4. Chromý K. Duševní nemoc. Sociologický a sociálněpsychologický pohled. Praha: Avicenum 1990; 84 s.
  5. Kissling W. Neuroleptika v prevenci relapsu schizofrenie. Prelapse 1996; (zvláštní číslo české verze časopisu vydané u příležitosti 1. sjezdu České psychiatrické společnosti): 3-6.
  6. Kissling W, Kane JM, Barnes TRE. Jak zabránit relapsům schizofrenního onemocnění užitím neuroleptik - pokus o konsensus. Prelapse 1996; 1, 2: 11-15.
  7. Libiger J. Stigma duševního onemocnění. Psychiatrie 2001; 5: 38-41.
  8. Maršálek M. Suicidalita u schizofrenie. Psychiatrie 2001; 5 (Suppl 1): 24.
  9. Příručka pro vedení psychoedukačních skupin v rámci programu Prelapse. Praha: Lundbeck 1997; 28 s.
  10. Tůma I. Farmakoterapie schizofrenie. Remedia 2000; 10: 404-412.
  11. Wenigová B. Svépomocná hnutí příbuzných duševně nemocných. Esprit 2000; 4, 8-9: 2-3.