Praktické lékárenství – 1/2020

www.praktickelekarenstvi.cz / Psychiatr. praxi 2019; 20(2): 82–85 / PRAKTICKÉ LÉKÁRENSTVÍ e17 AKTUÁLNÍ FARMAKOTERAPIE DUŠEVNÍ ONEMOCNĚNÍ V POPORODNÍM OBDOBÍ: SPECIFIKA A FARMAKOTERAPIE ČÁST II: PSYCHOTICKÉ PORUCHY A BIPOLÁRNÍ AFEKTIVNÍ PORUCHA Tab. 1. Bezpečnostní profil v laktaci u vybraných antipsychotik Farmakum Vazba na proteiny (%) Biologický poločas (h) % hladiny matky u dítěte (rozsah) Úroveň důkazů; počet párů matka – dítě Nežádoucí účinky u novorozence Úroveň důkazů; počet párů matka – dítě Vhodný? Haloperidol 92 12–38 nedetekovatelné OS; 9 NA Není OS Ano Chlorprothixen 99 8–12 NA – NA – Ne Flupentixol 99 19–39 0,6 OS; 1 NA Není OS Ne Amisulprid 17 12–20 3,9–10,7 OS; 5 NA Není OS Ne Klozapin 95 4–12 6,5 OS; 2 NA Není OS Ne Olanzapin 93 24–54 1 OS; 7 sedace OS; 102 Ano Kvetiapin 83 6–7 nedetekovatelné OS; 9 Nepopsány OS; 6 Ano Aripiprazol 9 75 NA Není OS NA Není OS Ne Risperidon 90 3–20 2,2–4,7 OS; 4 NA Není OS Ano Paliperidon 74 21–30 NA – NA – Ne Ziprasidon 99 7–10 NA – NA – Ne Sulpirid 40 6–8 2–18 OS; 20 Nepopsány OS; 24 Ne Sertindol 99 55–90 NA – NA – Ne Ve sloupci % hladiny matky u dítěte uvádíme, kolik % z plazmatické hladiny farmaka u matky bylo detekováno u kojeného dítěte. MA =meta-analýza; NA = neznámé; Není OS = daná problematika byla zatím zkoumána jen v kazuistikách; OS = prospektivní observační studie. Upraveno dle https://toxnet.nlm.nih.gov/pda/lactmed a Mohr P a kol. Klinická psychofarmakologie. Praha: Maxdorf s.r.o. 2017. ISBN 978-80-7345-546-0. že by matka s psychotickým onemocněnímmohla svému dítěti ublížit, ale nedostatečné sociální zázemí pro matku a její dítě. Schopnost vytvářet rané pouto a citové vazby matka-dítě je u žen se schizofrenií narušena i mimo akutní psychotickou fázi (18). U schizofrenie je více než u jiných nemocí nízká mateřská sensitivita, menší kapacita rozpoznávat emoce a potřeby dítěte, což je způsobeno deficity v sociální kognici a emočním zpracovávání (19). Nedostatečnou emoční a sociální podporu v dětství zaznamenalo až 50 % dospělých, které vychovával

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=