A24
XXXI. dny praktické a nemocniční pediatrie
|
31. 5.–1. 6. 2013
Abstrakta
Poznámky
Hodnocení hrubé motoriky dětí ve věku 4–6 let
Mgr. Martina Šlachtová, Ph.D., RNDr. Milan Elfmark, Mgr. Kateřina Neumannová, Ph.D.
Fakulta tělesné kultury UP Olomouc, Katedra fyzioterapie
Zhodnocení kvality provedení základních dynamických posturálních dovedností považujeme
za důležitou, často však opomíjenou součást primární prevence vzniku poruch hybného systému
v pozdějším věku.
Cílem práce bylo pomocí vybraných úkolů hrubé motoriky vyšetřit pohybové dovednosti sou-
časných předškolních dětí po stránce kvantitativních a kvalitativních ukazatelů a zhodnotit přínos
použití vybraných motorických úkolů v praxi pediatra či fyzioterapeuta pro vyšetřování odchylek
hrubé motoriky dětí předškolního věku.
Na souboru 261 dětí ve věku 4–6 let byly testovány čtyři pohybové úkoly: stoj a poskoky na jedné
dolní končetině, výskok s otočením o 180˚ a tandemová chůze po čáře. Z hodnocení kvality moto-
rického provedení byl popsán nejčastější a naopak výrazně odlišný pohybový projev v jednotlivých
věkových kategoriích, který byl pozorován zejména v asociovaných pohybech končetin či trupu
a obličeje svědčících pro sníženou schopnost selektivní relaxace.
Použité motorické úkoly hrubé motoriky nabízejí primární screening zdravotníkům či pedago-
gům při práci s předškolními dětmi.
Komunikace s agresivním jedincem
Mgr. Vladimíra Odehnalová
Oddělení profesního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů FN Olomouc
Obsah sdělení je zaměřen na psychologické aspekty spojené s problematikou efektivní komuni-
kace s agresivním jedincem. Úvodem jsou shrnuta fakta o tomto typu jedinců a zároveň prezentovány
nejčastější příčiny agresivního jednání, převážně pacientů. Mezi efektivní strategie komunikace s těmito
jedinci patří pozorné naslouchání, potlačení tendence uchýlit se k agresi vlastní, držet si svoji důstojnost
a nebrat útok osobně. Účinné komunikační techniky jsou omluva, souznění a pochopení, asertivní
jednání a aktivní naslouchání. V závěru sdělení je shrnuto, po čem vlastně problematičtí klienti touží.
Očkování dětí jako důležitá součást prevence
Stanislava Moravcová, Ludmila Špryňarová
Klinika infekčních nemocí, Fakultní nemocnice Hradec Králové
Očkování je důležitou součástí prevence. Možnosti očkování proti jednotlivým chorobám
procházejí dynamickým rozvojem. K prevenci různých onemocnění jsou k dispozici stále nové
a nové vakciny. To klade zvyšující se nároky na očkující lékaře a sestry.
Poruchy pozornosti
MUDr. Marta Neklanová
Neurologická ordinace, Dětská klinika LF UP a FN Olomouc
Poruchy pozornosti s nebo bez hyperaktivity (sy ADHD, ADD) představují závažný problém pro
děti a jejich rodiče především v nižším školním věku.
Poruchy pozornosti se promítají v běžném fungování rodiny, ale především ve školním prostředí
a dětském kolektivu. Touto poruchou trpí podle statistik 6–8% dětí. Pro rodiče je často problema-
tické obhájit se vůči okolí, které má za to, že dítě je „nevychovaný spratek“.
U dítěte s rozvojem poruchy pozornosti je možné již ve velmi útlém věku (kojenci) pozorovat
symptomatologii, která uvedený problém signalizuje. Existují rizikové faktory a predisponovaní
jedinci – zásadní roli hraje genetika. Děti s poruchou pozornosti mají větší riziko úrazů, mají sklon
k adrenalinovým zábavám a častěji nevyužijí dostatečně svého nadání. Farmakoterapie, kterou
v posledních letech disponujeme, má za cíl umožnit dokončení vzdělání a ochranu před rizikovým
chováním v období dospívání.
Vyšetřovací metody v dětské alergologii a pneumologii
Jana Závodská
FN Olomouc
Sdělení pojednává o základních vyšetřovacích metodách v alergologii a pneumologii: posle-
chový nález, výtěr z krku, rtg plic a odběry krve, HRTC, bronchoskopie, spirometrie, bronchodilatace,
bronchoprovokace, NIOX – nazální, orální, oscilometrie, bronchokonstriční test během, potní test.