Abstrakta / Kongres pediatrů a dětských sester – XXXI. dny praktické a nemocniční pediatrie / 31. 5. – 1. 6. 2013, Hotel NH Olomouc Congress - page 42

A42
XXXI. dny praktické a nemocniční pediatrie
 | 
31. 5.–1. 6. 2013
Abstrakta
Poznámky
propuštění není lékařem kvalifikováno jako ohrožení života. V případě předčasného propuštění
nesou rodiče za zdravotní stav dítěte plnou odpovědnost.
Dobu hospitalizace v porodnici v délce 72 hodin považujeme ve shodě s Odbornou společností
praktických dětských lékařů za optimální standard.
5.
Zkvalitňování péče
ČNeoS podporuje všechny aktivity, které povedou ke zkvalitnění péče o matku a dítě. Bude
se podílet na optimalizaci porodní péče a podporovat raný kontakt matky a dítěte.
ČNeoS nepovažuje za vhodné na popud laických skupin toto zajišťovat metodickým pokynem.
Vše je součástí postupů, které jsou na porodnicích postupně implementovány v závislosti na lo-
kálních personálních a prostorových podmínkách.
Tuzemské výsledky v poskytování péče o těhotné, rodičky a novorozence jsou i v zahraničí
vysoce oceňované. Vznikly na podkladě dlouhodobě systematicky budované mezioborové spo-
lupráce gynekologů, porodníků, neonatologů, pediatrů, genetiků, porodních asistentek a dětských
sester. ČNeoS důrazně varuje před vzrůstajícím tlakem laických skupin na nebezpečné a neuvážené
změny v systému péče o matku a dítě.
Kolik máme chronicky nemocných dětí?
MUDr. Pavel Frühauf, CSc.
Klinika dětského a dorostového lékařství 1. LF UK a VFN Praha
Statistiky ÚZIS uvádějí, že v roce 2011 bylo dispenzarizováno 38 223 dětí do 15 let a 61 848
adolescentů (15–19 let) s chronickým zdravotním problémem na 100 000 registrovaných u PLDD.
Ve sdělení jsou diskutovány hlavní příčiny tohoto stavu.
Vyšetření školní zralosti v pěti letech
PhDr. Václav Mertin
Katedra psychologie FF UK v Praze
Zatímco v šesti letech má alespoň část informací získaných při vyšetření normativní charakter
(je totiž nutné rozhodnout, zda dítě má zahájit povinnou docházku do školy), v pěti letech je důraz
položen na další formování dítěte. Lékař získává podklady z rozmanitých zdrojů (pozorování, roz-
hovor, vlastní minulé zkušenosti s dítětem a rodinou), může využít i diagnostický materiál
Zralost
5
(Medimedia, 2012), který jsme pro tyto účely vytvořili spolu s dr. Krejčovou. Nejde o standardizo-
vaný test, ale pomůcku, kterou může pediatr využít v plném rozsahu, pouze některé části, případně
se nechá inspirovat a bude postupovat podle svého uvážení. Pokud bude tento postup využívat
opakovaně, vytvoří si vlastní standardy a „normy“, které mu umožní děti lépe posuzovat.
Při konstrukci materiálu jsme vycházeli z toho, že musí být jednoduchý, realizovatelný v pod-
mínkách ordinace a současně časově nenáročný. Obsahuje úkoly blízké tomuto věku, tedy kresbu
postavy a popis obrázku. Pediatrovi poskytujeme vodítka i k tomu, na co se ptát, čeho si všímat.
Důležitá je úroveň grafomotoriky, řeč, sociální zralost, pracovní dovednosti.
Podstatnou součástí materiálu jsou opatření, která v případě zjištěných nedostatků doporučuje
pediatr rodičům. Vzhledem k tomu, že zaměření materiálu bylo orientováno zejména diagnosticky,
připravili jsme pro stejné vydavatelství obdobný materiál, který umožní pediatrovi předat rodičům
v písemné formě konkrétní podněty pro přípravu dítěte na školní období.
Provádíme preventivní prohlídku a sociální zralost 5letých dětí správně?
MUDr. Jarmila Seifertová
Ordinace PLDD, Kladno
Úvod:
Preventivní prohlídky provádíme u dětí subjektivně zdravých v klíčových úsecích jejich
dosavadního života. Pět let života dítěte je jedním z nejdůležitějších období, kdy je důležitá rovno-
váha vývoje těla i ducha, správné zpracování podnětů z vnějšího světa. Kromě tělesné připravenosti
k brzkému nástupu do školy hodnotíme připravenost mentální. Poruchy vnímání a zpracování
podnětů vedou k odlišnostem, nápadnostem a obtížím v chování a zařazení ve společnosti. Do
5 let děti s menšími odchylkami od normálu nemusejí být nápadné, ale výrazně brzy se nedostatky
objeví po vstupu do školy, kde mohou být příčinou deprivace dítěte.
Metoda:
Porovnání hodnocení školní zralosti dosavadním Jiráskovým testem (1980) „Informativní
posouzení mentálního vývoje pětiletých dětí (IMV 5)“ se současnými nároky na děti při vstupu
do školy. Test IMV 5 hodnotí kresbu lidské postavy, u které zjišťujeme vyspělost, lateralitu, početní
1...,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41 43,44,45,46,47,48
Powered by FlippingBook