A44
XXXI. dny praktické a nemocniční pediatrie
|
31. 5.–1. 6. 2013
Abstrakta
Poznámky
představu, grafomotorickou zdatnost. Napodobení opisu předepsaných písmen nám napovídá
o schopnosti se soustředit, lateralitě. Obkreslením skupin teček nebo geometrických tvarů zjišťu-
jeme přesnost a zrakově pohybovou koordinaci.
Obsah současné preventivní prohlídky v pěti letech
a) Rozhovor s rodiči k doplnění anamnézy, kontrola očkování. Zhodnocení sociálního chování
dítěte. B) Antropometrické měření, fyzikální vyšetření. C) Vyšetření očí a zraku. D) Vyšetření řeči,
hlasu a sluchu. E) Vyšetření moči. F) Vyšetření krevního tlaku a pulzu. G) Vyšetření dutiny ústní –
vady dentice. H) Vyšetření genitálu. I) Zhodnocení psychomotorického vývoje za použití testu
IMV-5 k předběžnému posouzení školní zralosti. J) Vyšetření znalosti barev s požadavkem jejich
samostatného slovního označení. K) Posouzení zařazení dítěte do kolektivu, event. odkladu školní
docházky. L) Vyšetření celkového cholesterolu a lipidů při pozitivní rodinné anamnéze.
Hlediska školní zralosti
Tělesná připravenost, zralá jemná motorika, zrakově pohybová koordinace, mentální připra-
venost, rozvinuté poznávací procesy, přirozená úroveň inteligence, analytické myšlení, vědomosti
o okolním světě, umění pojmenovat běžné věci kolem sebe, dobrá orientace, znalost časových
pojmů, hygienické návyky, rozvinutá řeč. Dítě musí zvládat emocionální obtíže, umět se ovládat.
Musí umět přijmout roli žáka, respektovat autority.
Důsledky školní nezralosti:
emoční strádání, negativní postoj ke škole, neurotické obtíže,
somatizace obtíží (bolesti břicha, bolesti hlavy, neprospívání), napjatá situace v rodině.
Prevence:
Včasné zachycení suspektních dětí, které mohou ve škole selhávat, nejpozději rok
před zahájením školní docházky. Včasná spolupráce s psychology a event. předškolními pedagogy,
v krajním případě s pracovnicemi sociálně právní ochrany dětí.
Inovace našeho hodnocení.
Postery
Novorozenecká škála pro hodnocení rizika sepse u novorozenců (SOS-CZ)
Mgr. Pavlína Rabasová, PhDr. Lucie Sikorová, Ph.D.
Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta,
Ústav ošetřovatelství a porodní asistence
Prezentovaná Novorozenecká škála pro hodnocení rizika sepse u novorozenců (SOS-CZ) je čes-
kou verzí škály Newborn Scale of Sepsis (SOS). Autorka původní předlohy Lorraine Rubarth poskytla
svolení s využitím škály SOS při našem výzkumném šetření a s následným možným využíváním
škály v ČR. Autorka rovněž poskytla písemné svolení k užívání autorských práv k modifikované verzi
dotazníku SOS-CZ Rabasová, Sikorová.
Na základě systematické analýzy literárních zdrojů, odborných licencovaných a volně přístup-
ných databází o dosavadních možnostech hodnocení rizika sepse u novorozenců prostřednictvím
skórovacích systémů jsme došly k závěru, že setry v ČR nemají k dispozici nástroj k určení poten-
cionálního rizika sepse u novorozenců. Existuje celá řada hodnotících a měřících nástrojů k určení
predikce závažnosti onemocnění a prognózy u dětského pacienta. Většina těchto hodnotících
technik však není modifikována pro novorozenecké období. Převážná většina těchto skórovacích
systémů je pro rychlé hodnocení časově náročná.
Výhodou škály SOS-CZ je rychlé a přehledné stanovení predikce závažnosti stavu u rizikových
novorozenců, prostřednictvím analýzy klinických a laboratorních ukazatelů sestrou. Nástroj obsahuje
celkem 13 položek. Zvyšující se hodnota bodů nad 10 vypovídá o narůstajícím riziku rozvoje sepse
až přítomnosti sepse. Při celkovém součtu všech položek škály není vzájemně závislé hodnocení
klinických indikátorů na laboratorních hodnotách. To znamená, že pokud nebude mít sestra
k dispozici laboratorní hodnoty, i přesto může provést hodnocení škálou. Laboratorní hodnoty pak
zvýší předpověď závažnosti stavu vyšším počtem bodů v celkovém součtu. Škála SOS-CZ splňuje
optimální psychometrické vlastnosti, ke kterým náleží objektivita, reliabilita a validita.
Posuzování prostřednictvím skórovacího systému SOS-CZ je jednou z metod získávání objek-
tivních údajů. Tato škála nenahrazuje klinická vyšetření, je tedy nutné považovat ji jako doplňující
metodu k jiným metodám sběru údajů.
Práce je podpořena grantem studentské grantové soutěže Lékařské fakulty Ostravské univerzity
v Ostravě: SGS4/LF/2012 Využití zahraniční škály Newborn Scale of Sepsis (SOS) k hodnocení rizika sepse
u novorozenců ve vybraných nemocnicích.